KRIVÁŇ A DETVA

 
V roku 2021 uplynulo už 150 rokov ako začali jazdiť vlaky na železnici prechádzajúcej cez Kriváň a Detvu. 
"Dokončený úsek Salgótarján – Fiľakovo – Lučenec bol odovzdaný do prevádzky 4.5.1871, do Zvolena sa začalo jazdiť o mesiac neskôr (18.6.1871)" , píše sa na stránkach ŽSR
Dňa 7.8. 2021 sa pri tejto príležitosti uskutočnili oslavy s jazdou historických vlakov zo Zvolena do Fiľakova a späť. Niekoľko fotografií s parným rušňom 475.196 na čele vlaku nájdete v galérii. Rok 2021 bol pre detviansku železničnú zastávku významný aj z iných dôvodov. Po rokoch sľubov konečne pribudol chodník od mosta cez riečku Slatina k zastávke. A nielen to. ŽSR v októbri vykonali rozsiahlu rekonštrukciu priecestia.
 
V minulosti boli súčasťou obce Detva aj súčasné mesto Hriňová a niekoľko teraz samostatných obcí, medzi nimi aj Kriváň. Pri stavbe železnice sa obec Kriváň javila ako ideálne miesto pre železničnú stanicu z dôvodov geografických (najvyššie miesto na trati pri výjazde z tunela) aj ekonomických (tu je trať najbližšie k vtedy vychýreným sklárňam na Podpoľaní a tiež k ťažbe dreva z rozsiahlych okolitých lesov). Stanica mala dlhé roky názov Kriványi-Gyetva, resp. Kriváň-Detva. Pri stanici vyrástol rozsiahly drevosklad, kde končila trať úzkorozchodnej lesnej železnice, ktorá sem zvážala drevo z okolitých lesov a z parnej píly v Hriňovej.
 
Od vtedajšieho centra obce Detva bola však stanica pomerne ďaleko, a to viac ako 6 km. Preto na mieste najbližšom k Detve vyrástla zastávka pre osobné vlaky. Týmto miestom je križovatka  pri riečke Slatina, kde sa cesta z Detvy rozvetvuje smerom do častí Piešť I. a II. a odtiaľ do Tisovníka a opačným smerom do časti Krné (Krnô). Zastávka je od vtedajšieho centra obce vzdialená asi 3,5 km.
 
-------------------
 
Prešiel rok, a presne v deň 151. výročia spustenia prevádzky, 18.6.2022 bol vypravený ďalší parný vlak zo Zvolena do Fiľakova a späť, nazvaný Novohradský expres. Tentokrát ťahaný parným rušňom 486.007 "Zelený Anton".